Tuesday, September 05, 2006

Välkomna!

Okay, det här är ännu en blogg, fastän det borde ha varit en hemsida. Så småningom kanske det blir det också, det beror på. I ärlighetens namn var det här det enklaste sättet för mig att starta en liten skrivarlya med tips, inspiration och annat för blivande författare (eller etablerade sådana). Jag kommer (förmodligen) att posta lite snuttar ur min bok, så att ni kan kommentera, eller så att vi kan studera uppbyggnaden av olika scener. Jag kommer också att gå igenom vad jag har lärt mig under åren - handfasta tips och råd.

Nu undrar ni säkert vad jag har för bakgrund, som hävdar att jag kan gå in och lära ut om författande - jag som inte ens är publicerad. Det är faktiskt en bra fråga. Jag har ju liksom ingen tyngd bakom mina påståenden, eller hur? Men om jag säger att jag har skrivit i hela mitt liv, och om jag säger att jag under det senaste året haft en nästan daglig kontakt med amerikanska och engelska författare som alla undervisar i författarskap? Och om jag säger att jag under ett års tid har arbetat dagligen med min egna roman, minst två timmar om dagen? Och om jag säger att jag är delaktig i en grupp på nätet som gör skrivövningar? Då kanske det känns lite bättre, iallafall? Och om ni inte tror på det jag säger, eller håller med, eller om ni har andra erfarenheter, så dela jättegärna med er! Jag älskar att lära mig om hur andra gör när de författar, vare sig det gäller "erkända" författare, eller okända. Det är ju det som är meningen - ni lär mig, jag lär er. Och tillsammans blir vi bättre!

Jag tror att jag utgår ifrån att alla som läser här, har en viss erfarenhet från att skriva, men hur mycket och vad, det spelar ingen roll. Förhoppningsvis hjälper ni till och delar egna erfarenheter. Vi får se hur det fungerar. Välkomna ska ni vara iallafall!

Linda G

No comments: