Tuesday, September 05, 2006

Komma igång...

Som ni alla antagligen vet, måste romanen komma någonstans ifrån - det måste finnas en tanke bakom. Hur stor och hur viktig tanken är, spelar, i min mening, ingen som helst roll. Och varifrån tanken kommer - genom en person ni har sett på stan, genom en händelse, eller genom att ni bara fått "en vision" om en idé - spelar heller ingen roll. Ingen kan säga att något är rätt eller fel, och jag tror heller inte att man kan peka ut vad som är ett bra sätt för att få den här tankeblixten. Det är så individuellt. För mig började det med att jag "såg" en scen på ett kafé, där huvudpersonen satt tillsammans med sin mor och diskuterade sitt problem. Jag skrev ner den, och så växte romanen upp runtomkring. För den var inte alls en färdig idé: allt jag hade var scenen till en början. Och några namn. Mer än så fanns inte. Resten kom med tiden, både början och slut.

Som jag uppfattat det, tror många att man faktiskt måste ha en hel färdig "produkt" i huvudet när man börjar sin roman. En början och ett slut. Och helst ska man börja från början och arbeta sig fram till slutet på ett strukturellt och ordnat sätt.

Den engelska deckardrottningen Elisabeth George, förordar denna metod - den kronologiska metoden. Andra gör inte alls på det viset. För Diana Gabaldon kommer romanen i brottstycken; en scen här, en scen där. Hon bygger och pusslar och arbetar inte alls kronologiskt - och ändå blir resultatet mycket bra. Givetvis måste ni sätta upp något slags mål med romanen - den måste utmynna i något. För det mesta brukar det här lösa sig ändå, genom att ni, närmast automatiskt, skulle jag vilja säga, skapar en konflikt, som måste leda någonvart. Men vad ni än gör: stirra er inte blinda på formen. Gör som ni tycker. Har ni inget klart och påtagligt slut på eran roman, skriv ändå. Skriv scener som ni tycker om och ser i huvudet. Kan ni sedan sätta ihop dem och binda samman, är det bra. I annat fall, lämna det hela därhän ett tag. Stressa inte. Ni måste, med tiden, arbeta fram ett slut. Så är det - annars blir det knappast någon roman. Men i början kan det ta tid innan slutet "uppenbarar sig". Så jobba med scenerna, och se om saken blir klarare med tiden.

Det viktigaste med att skriva, är inte något mål att bli publicerad, eller att det blir en färdig bok: det viktigaste är att man har roligt!

Linda G

No comments: