Saturday, March 29, 2008

Chuck Sambuchino om skrivkramp

Det här lilla kåseriet/goda rådet kom via ett nyhetsbrev jag prenumererar på ("Guide to Literary Agents"). Jag tycker den här killen har ett härligt förhållningssätt till skrivandet, och vill här dela med mig av det han förmedlar:

Fritt översatt:
------------------------------

Om du är som jag, blir du uttråkad efter att ha arbetat på samma projekt ett tag. Som alla författare behöver vi variation -- vare sig det betyder att arbeta på flera olika berättelser på samma gång, eller i olika skrivarkategorier. Personligen föredrar jag att ändra kategorier för att få igång mina synapser igen. Om jag exempelvis har dragit ut på att skriva en pjäs, försöker jag komma igång genom att skriva skönlitterärt. Om jag börjar dra ut på det, kanske jag provar att skriva artiklar.

Jag har alltid uppmuntrat författare att prova olika sorters skrivande, om så bara för att lära sig lite mer om karaktärerna i deras berättelser. Om du till exempel skriver en roman, varför inte försöka införliva litegrann av det i en pjäs? Ta de två största karaktärerna och skriv ett pjäsmanus för en ungefär två timmar lång pjäs. Eftersom det är en pjäs, kan du enbart använda dialog, men en sådan övning kan faktiskt hjälpa dig att utveckla dina karaktärer på ett sätt som du aldrig anat. Du kan ta de bästa ordväxlingarna och använda dem i din bok. Och när det kommer till kritan, kanske du säljer eller använder pjäsen; eller inte. Det ger dig hursomhelst ett fräscht perspektiv på den där berättelsen som du dragit ut på så länge, och det kommer att hjälpa dig på minst ett sätt, om inte flera.

Kom ihåg att det är stor skillnad på skrivkramp för ett projekt, och att helt sluta skriva. Vi drar alla ut på tiden ibland -- och det är just här du kan ignorera ett projekt till fördel för något annat, lite mer spännande, vare sig det betyder att ta itu med den där korta pjäsen du aldrig haft tid för tidigare, eller skriva på den där poesidagboken som ligger i din skrivbordslåda, eller kanske att redigera artiklar på Wikipedia.


Chuck Sambuchino
Editor
Guide to Literary Agents

copyright 2007. all rights reserved

----------------------------------------

Det jag gillar med hans råd är idén att det inte är farligt att lida av skrivkramp. Man behöver inte känna panik eller skam över att man inte jobbar aktivt på sitt projekt. Man behöver inte känna att man "sviker målet" genom att gå ifrån projektet och göra något annat. Det enda som egentligen är fel är att sluta skapa. Allt annat är tillåtet.

Jobba med det som är roligt, för det är lusten som gör att man skapar, och det är skapandet som ger lusten!

4 comments:

skimmer said...

Hittade denna blogg idag, Jätteinspirerande , kul ,ska läsa mer och återkomm hit..

Lena

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!

Anonymous said...

I inclination not agree on it. I assume precise post. Expressly the appellation attracted me to study the unscathed story.

Anonymous said...

Amiable fill someone in on and this post helped me alot in my college assignement. Thank you for your information.